STREFY GEOGRAFICZNE
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych, nakłada na państwa członkowskie obowiązek wyznaczenia stref geograficznych dla BSP które ułatwiają, ograniczają lub wykluczają prowadzenie operacji bezzałogowych statków powietrznych .
Przepisy definiują strefę geograficzną jako część przestrzeni powietrznej wyznaczoną przez właściwy organ, która ułatwia, ogranicza lub wyklucza operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych, aby wyeliminować zagrożenia związane z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych, ochroną lub środowiskiem wynikające z operacji z użyciem tych systemówOd początku 31.12.2020 roku obowiązują nas zapisy ujęte w Wytycznych Nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r w sprawie stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, stworzone w oparciu o w/w regulacje.
Wytyczne wskazują Polską Agencję Żeglugi Powietrznej jako instytucje uprawnioną do wyznaczania stref geograficznych w ramach funkcjonowania systemu zarządzania operacjami BSP- PansaUTM.
Wytyczne określają następujące rodzaje stref geograficznych wyznaczanych przez Agencję:
- DRA-P: strefę zakazaną, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych nie mogą być wykonywane;
- DRA-R: strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona.
Wyróżnia się następujące rodzaje stref geograficznych DRA-R:
- a) DRA-RH – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych o wysokim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
- b) DRA-RM – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o średnim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
- c) DRA-RL – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o niskim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa w powyżej;
- DRA-I – strefą informacyjną dla bezzałogowych statków powietrznych, zawierającą informacje konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych, w tym ostrzeżenia nawigacyjne.
- DRA-T – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której Agencja wskazuje wymogi techniczne, które obowiązany jest spełniać system bezzałogowego statku powietrznego, przy pomocy którego realizowana ma być operacja. Dla strefy DRA-T dopuszcza się wprowadzenie obowiązku uzyskania zgody na operacje.
- DRA-U – strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą odbywać się wyłącznie przy wsparciu zweryfikowanych usług zapewnianych w tej strefie i na warunkach wskazanych przez Agencję.
Agencja uwzględnia opublikowane w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska) strefy przestrzeni powietrznej zobrazowane m.in. w aplikacji DroneRadar i systemie PansaUTM zamieniając je na strefy geograficzne obowiązujące wyłącznie dla bezzałogowych statków powietrznych i jest uprawniona do dokonywania zmian w wyznaczonych strefach geograficznych, dotyczących w szczególności określenia nowych granic strefy geograficznej, warunków wykonywania operacji w strefie geograficznej lub okresu jej obowiązywania
Z dniem 31.12.2020r. następuje konwersja stref funkcjonujących już w przestrzeni powietrznej (AIP Polska , NOTAM) na strefy geograficzne na podstawie Wytycznych Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnie z poniższą tabelą:
Wytyczne wskazują Polską Agencję Żeglugi Powietrznej jako instytucje uprawnioną do wyznaczania stref geograficznych w ramach funkcjonowania systemu zarządzania operacjami BSP- PansaUTM.
Wytyczne określają następujące rodzaje stref geograficznych wyznaczanych przez Agencję:
- DRA-P: strefę zakazaną, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych nie mogą być wykonywane;
- DRA-R: strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona.
Wyróżnia się następujące rodzaje stref geograficznych DRA-R:
- a) DRA-RH – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych o wysokim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
- b) DRA-RM – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o średnim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
- c) DRA-RL – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o niskim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa w powyżej;
- DRA-I – strefą informacyjną dla bezzałogowych statków powietrznych, zawierającą informacje konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych, w tym ostrzeżenia nawigacyjne.
- DRA-T – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której Agencja wskazuje wymogi techniczne, które obowiązany jest spełniać system bezzałogowego statku powietrznego, przy pomocy którego realizowana ma być operacja. Dla strefy DRA-T dopuszcza się wprowadzenie obowiązku uzyskania zgody na operacje.
- DRA-U – strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą odbywać się wyłącznie przy wsparciu zweryfikowanych usług zapewnianych w tej strefie i na warunkach wskazanych przez Agencję.
Agencja uwzględnia opublikowane w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska) strefy przestrzeni powietrznej zobrazowane m.in. w aplikacji DroneRadar i systemie PansaUTM zamieniając je na strefy geograficzne obowiązujące wyłącznie dla bezzałogowych statków powietrznych i jest uprawniona do dokonywania zmian w wyznaczonych strefach geograficznych, dotyczących w szczególności określenia nowych granic strefy geograficznej, warunków wykonywania operacji w strefie geograficznej lub okresu jej obowiązywania
Z dniem 31.12.2020r. następuje konwersja stref funkcjonujących już w przestrzeni powietrznej (AIP Polska , NOTAM) na strefy geograficzne na podstawie Wytycznych Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnie z poniższą tabelą:
Strefy geograficzne | Strefy publikowane w AIP Polska/DroneRadar | Warunki wykonywania lotów BSP |
DRA-P | Strefy czasowo wydzielone (TSA) Stałe trasy lotnictwa wojskowego (MRT) Strefy ograniczone (R) – operacyjne na potrzeby służb zapewniających bezpieczeństwo publiczne |
Zakaz wykonywania lotów BSP w aktywnej strefie (TSA /MRT). W strefach ograniczonych (R) jeśli za zgodą zarządzającego o ile dopuścił on taka możliwość wnioskując o strefę |
DRA-RH | Strefy kontrolowane lotnisk komunikacyjnych (CTR) – RPA >6km Strefy ruchu lotniskowego (ATZ) >6km |
BSP do 900g do 100 m AGL – bez zgody BSP powyżej 900g do 100m AGL – bez zgody |
DRA-RM | Strefy kontrolowane lotnisk komunikacyjnych (CTR) – RPA >1-6km Strefy ruchu lotniskowego (ATZ) >1-6km Strefy zakazane (P) >500m Strefy ograniczone (R) |
BSP do 900g do 30 m AGL – bez zgody BSP powyżej 900g-jedynie za zgodą ATS/Zarządzającego strefą. W przypadku stref DRA-R CTR zarządzającym jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. W przypadku stref DRA-R ATZ zarządzającym jest zarządzający lotniskiem objętym strefa (przeważnie lokalny Aeroklub) |
DRA-RL | Strefy kontrolowane lotnisk komunikacyjnych (CTR) – RPA >1km Strefy ruchu lotniskowego (ATZ) >1km Strefy kontrolowane lotnisk wojskowych (MCTR) Strefy niebezpieczne (D) Strefy czasowo rezerwowane (TRA) Strefy zakazane (P) < 500m Strefy ograniczone (R) – Parki Narodowe |
Loty BSP dozwolone jedynie po uzyskaniu zgody ATS/Zarządzającego strefą (Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.) |
DRA-I | Ostrzeżenia nawigacyjne (NW), AREA strefy obowiązkowej łączności radiowej (RMZ), strefy identyfikacji obrony powietrznej (ADIZ) Strefy ograniczone (R) – poza terenem Parku Narodowego |
Informacje konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych. Należy zachować szczególną ostrożność wykonując loty. |
DRA-T | Wymagane spełnienie wymogów technicznych obowiązujących w danej strefie. | |
DRA-U | Loty przy wsparciu określonych, zweryfikowanych usług zapewnianych w tej strefie i wskazanych warunków wykonywania lotów. |
Wykaz skrótów:
PAŻP/PANSA/ Agencja-Polska Agencja Żeglugi Powietrznej/ Polish Air Navigation Service Agency
BSP- bezzałogowy statek powietrzny
AGL- wysokość od poziomu gruntu
ATS- służby kontroli ruchu lotniczego
AIP Polska- krajowy zbiór informacji lotniczych
Partnerzy kursnadrona.pl: